Za nami trzecia odsłona projektu Kontrapunkty i autonomie /pomiędzy dźwiękiem a obrazem/ - seminarium: Poza muzyką. Słuchanie świata. Wystąpieniem otwierającym seminarium był referat dr. hab. Tomasza Misiaka (filozofa i kulturoznawcy, autora książek pt. ,,Estetyczne konteksty audiosfery’’ oraz ,,Kulturowe przestrzenie dźwięku’’) zatytułowany: Awangardowe korzenie muzyki współczesnej i audiosfery. W wystąpieniu ukazane zostały milowe kroki w przesuwaniu granic tego, co uznaje się na przekaz muzyczny. Integralną częścią prezentacji była ilustracja dźwiękowa wykonana przy użyciu odbiornika radiowego i syntezatora.
Referat i prezentacja dźwiękowa nagrań terenowych w wykonaniu Marcina Olejniczaka (socjologia i pedagoga – wykładowcy z PWSZ w Koninie) pt. Dźwięki (w) pamięci – uwagi intymne – ukazała tło teoretyczne – możliwe pytania związane ze statusem nagrań terenowych (problemem autorstwa, kryteriami artyzmu, zagadnieniem kreacji/reprodukcji). Część działaniowa stanowiła przykład ukazania dźwiękowej codzienności w kontekście możliwości uchwycenia, wydobycia śladów pamięci.
Zdecydowanie performatywny charakter miała prezentacja Doroty Gołdyn i Marty Konopackiej (studentek z SKN ,,Wizja’’), które to w pracy pt. Rozmowa przedstawiły dialog między tańcem/ruchem a muzyką/dźwiękiem - na tle nagrań terenowych.
Ostatnim punktem seminarium był wykład, warsztat i prezentacje nagrań terenowych pt. Nagrania terenowe (field recording) - słuchanie wszystkiego prowadzone przez Tomka Mirta (muzyk, grafik, designer, od kilkunastu lat zajmuje się czynnie nagrywaniem dźwięków otoczenia, prowadzi wydawnictwo Saamleng poświęcone field recordingowi. Jest autorem dwóch płyt z nagraniami terenowymi: ,,Grasslands Recordings’’ (2013) i ,,Khmer & Siam Recordings’’ (2014) - jak również kilku płyt na których współistnieją z muzyką). Prezentacja Mirta stanowiła teoretyczne i praktyczne wprowadzenie dla wszystkich zainteresowanych nagraniami terenowymi oraz była próbą pokazania, czym mogą być tego typu nagrania i dlaczego może je robić każdy - podobnie jak fotografie.
Seminarium zorganizowane zostało przez SKN Wizja, Zakład Pedagogiki PWSZ w Koninie, Bibliotekę PWSZ w Koninie, Laboratorium bez adresu – UAP w Poznaniu.
Seminarium odbyło się 9 kwietnia 2015 r. w Bibliotece PWSZ w Koninie.Referat i prezentacja dźwiękowa nagrań terenowych w wykonaniu Marcina Olejniczaka (socjologia i pedagoga – wykładowcy z PWSZ w Koninie) pt. Dźwięki (w) pamięci – uwagi intymne – ukazała tło teoretyczne – możliwe pytania związane ze statusem nagrań terenowych (problemem autorstwa, kryteriami artyzmu, zagadnieniem kreacji/reprodukcji). Część działaniowa stanowiła przykład ukazania dźwiękowej codzienności w kontekście możliwości uchwycenia, wydobycia śladów pamięci.
Zdecydowanie performatywny charakter miała prezentacja Doroty Gołdyn i Marty Konopackiej (studentek z SKN ,,Wizja’’), które to w pracy pt. Rozmowa przedstawiły dialog między tańcem/ruchem a muzyką/dźwiękiem - na tle nagrań terenowych.
Ostatnim punktem seminarium był wykład, warsztat i prezentacje nagrań terenowych pt. Nagrania terenowe (field recording) - słuchanie wszystkiego prowadzone przez Tomka Mirta (muzyk, grafik, designer, od kilkunastu lat zajmuje się czynnie nagrywaniem dźwięków otoczenia, prowadzi wydawnictwo Saamleng poświęcone field recordingowi. Jest autorem dwóch płyt z nagraniami terenowymi: ,,Grasslands Recordings’’ (2013) i ,,Khmer & Siam Recordings’’ (2014) - jak również kilku płyt na których współistnieją z muzyką). Prezentacja Mirta stanowiła teoretyczne i praktyczne wprowadzenie dla wszystkich zainteresowanych nagraniami terenowymi oraz była próbą pokazania, czym mogą być tego typu nagrania i dlaczego może je robić każdy - podobnie jak fotografie.
Seminarium zorganizowane zostało przez SKN Wizja, Zakład Pedagogiki PWSZ w Koninie, Bibliotekę PWSZ w Koninie, Laboratorium bez adresu – UAP w Poznaniu.
Marcin Olejniczak
Odwiedź nas: Facebook YouTube Instagram Tik-Tok
Spis pracowników