Studenckie Koło Naukowe „Wizja” oraz Zakład Pedagogiki zorganizowali 26 kwietnia seminarium „Edukacja muzyczna dziecka na wczesnym etapie kształcenia (doświadczenia – wyzwania – perspektywy)”.
Jako pierwszy z zaproszonych gości głos zabrał prof. nadzw. dr hab. Andrzej Ryłko, który w formie warsztatowej przedstawił istotę powstawania dźwięku głosu ludzkiego i jego prawidłowej emisji; uczestnicy mieli okazję wykonania kilku ćwiczeń, które umożliwiają poprawne emitowanie i generowanie dźwięków głosu przez człowieka. Prelegent podkreślał również, jak ważne
w codziennej pracy nauczyciela są zarówno higiena głosu, jego emisja oraz prawidłowe użytkowanie.
Wystąpienie dr. Pawła Trzosa pt. „Pedagogika muzyki jako przedmiot zainteresowania nauczycieli” zawierało odniesienia związane ze statusem pedagogiki muzyki w kontekście wybranych problemów badawczych i instytucjonalizacji dyscypliny.
Katarzyna Kałużna (nauczyciel w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Wysokiem) poprowadziła warsztat dotyczący metod i form, które można wykorzystać w pracy z dziećmi. Pokazała, jak w prosty sposób można „poczuć” muzykę. Uczestnicy podczas słuchania utworu w wykonaniu Sia pt. „Helium” wyobrażali sobie, że są zamknięci w muszli na samym dnie oceanu, muszli która z biegiem melodii powoli się otwiera, aż w kulminacyjnym momencie wyłaniamy się z muszli i doznajemy oczyszczenia.
Kolejne wystąpienie zaprezentował Robert Żurański (kapelmistrz, muzyk, nauczyciel), który mówił o tym, jak ważna jest rola nauczyciela w rozwoju talentu i zainteresowań ucznia. Na przykładzie dziecka pasjonującego się pociągami pokazał, że jesteśmy w stanie nauczyć dziecko praktycznie wszystkiego, poczynając od kolorów, a kończąc na stolicach państw całego świata. Mówił też o tym, jak ważne w edukacji i rozwoju dziecka jest umiejętne poczynanie z nim od lat najmłodszych. Jego wypowiedź była interesująca i pełna przykładów odnoszących się do codzienności. Prelegent określił też uwarunkowania skuteczności działalności nauczyciela – te z kolei wiążą się z pasją: do pracy, do zawodu nauczyciela, do relacji z dzieckiem.
Magdalena Nowacka i Ewelina Wawrzyniak (studentki II roku pedagogiki) przedstawiły zagadnienie dotyczące roli i znaczenia muzyki i ruchu w nauczaniu języków obcych. Mówiły o tym, jak ważny jest dla dziecka kontakt z rytmizowaniem, artykułowaniem, akcentowaniem i intonowaniem w trakcie nauki języka obcego.
Aldona Wojciechowska z kolei podzieliła się z uczestnikami seminarium doświadczeniami i refleksjami dotyczącymi zajęć muzyczno-ruchowych z najmłodszymi. Mówiła o tym, iż bardzo ważne jest, aby pracując z dziećmi i podejmując z nimi aktywność prowadzący wiedział co robi, jak to robi, po co to robi i co chce poprzez to osiągnąć. Zdaniem referentki sukces można osiągnąć tylko w chwili, gdy zna się celowość swojego działania.
Seminarium zakończył referat Marcina Olejniczaka pt. „Nowe media w edukacji dziecka”. Prelegent omówił współczesne uwarunkowania formalnej i nieformalnej edukacji muzycznej na tle przemian kultury pod wpływem oddziaływań związanych
z medializacją i innymi procesami charakterystycznymi dla społeczeństwa informacyjnego.
Seminarium stanowiło dobry przykład łączenia teorii z praktyką edukacji muzycznej oraz było okazją do integracji studentów, wykładowców oraz praktyków – nauczycieli muzyki.
Jako pierwszy z zaproszonych gości głos zabrał prof. nadzw. dr hab. Andrzej Ryłko, który w formie warsztatowej przedstawił istotę powstawania dźwięku głosu ludzkiego i jego prawidłowej emisji; uczestnicy mieli okazję wykonania kilku ćwiczeń, które umożliwiają poprawne emitowanie i generowanie dźwięków głosu przez człowieka. Prelegent podkreślał również, jak ważne
w codziennej pracy nauczyciela są zarówno higiena głosu, jego emisja oraz prawidłowe użytkowanie.
Wystąpienie dr. Pawła Trzosa pt. „Pedagogika muzyki jako przedmiot zainteresowania nauczycieli” zawierało odniesienia związane ze statusem pedagogiki muzyki w kontekście wybranych problemów badawczych i instytucjonalizacji dyscypliny.
Katarzyna Kałużna (nauczyciel w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Wysokiem) poprowadziła warsztat dotyczący metod i form, które można wykorzystać w pracy z dziećmi. Pokazała, jak w prosty sposób można „poczuć” muzykę. Uczestnicy podczas słuchania utworu w wykonaniu Sia pt. „Helium” wyobrażali sobie, że są zamknięci w muszli na samym dnie oceanu, muszli która z biegiem melodii powoli się otwiera, aż w kulminacyjnym momencie wyłaniamy się z muszli i doznajemy oczyszczenia.
Kolejne wystąpienie zaprezentował Robert Żurański (kapelmistrz, muzyk, nauczyciel), który mówił o tym, jak ważna jest rola nauczyciela w rozwoju talentu i zainteresowań ucznia. Na przykładzie dziecka pasjonującego się pociągami pokazał, że jesteśmy w stanie nauczyć dziecko praktycznie wszystkiego, poczynając od kolorów, a kończąc na stolicach państw całego świata. Mówił też o tym, jak ważne w edukacji i rozwoju dziecka jest umiejętne poczynanie z nim od lat najmłodszych. Jego wypowiedź była interesująca i pełna przykładów odnoszących się do codzienności. Prelegent określił też uwarunkowania skuteczności działalności nauczyciela – te z kolei wiążą się z pasją: do pracy, do zawodu nauczyciela, do relacji z dzieckiem.
Magdalena Nowacka i Ewelina Wawrzyniak (studentki II roku pedagogiki) przedstawiły zagadnienie dotyczące roli i znaczenia muzyki i ruchu w nauczaniu języków obcych. Mówiły o tym, jak ważny jest dla dziecka kontakt z rytmizowaniem, artykułowaniem, akcentowaniem i intonowaniem w trakcie nauki języka obcego.
Aldona Wojciechowska z kolei podzieliła się z uczestnikami seminarium doświadczeniami i refleksjami dotyczącymi zajęć muzyczno-ruchowych z najmłodszymi. Mówiła o tym, iż bardzo ważne jest, aby pracując z dziećmi i podejmując z nimi aktywność prowadzący wiedział co robi, jak to robi, po co to robi i co chce poprzez to osiągnąć. Zdaniem referentki sukces można osiągnąć tylko w chwili, gdy zna się celowość swojego działania.
Seminarium zakończył referat Marcina Olejniczaka pt. „Nowe media w edukacji dziecka”. Prelegent omówił współczesne uwarunkowania formalnej i nieformalnej edukacji muzycznej na tle przemian kultury pod wpływem oddziaływań związanych
z medializacją i innymi procesami charakterystycznymi dla społeczeństwa informacyjnego.
Seminarium stanowiło dobry przykład łączenia teorii z praktyką edukacji muzycznej oraz było okazją do integracji studentów, wykładowców oraz praktyków – nauczycieli muzyki.
Magdalena Nowacka, Ewelina Wawrzyniak
(SKN „Wizja”)
Odwiedź nas: Facebook YouTube Instagram Tik-Tok
Spis pracowników