Kulturowy i estetyczny status potencjału radia stanowił temat rozważań uczestników interdyscyplinarnego seminarium naukowego: ,,Od szumu informacyjnego do szumu w muzyce. Radio jako medium i instrument muzyczny’’, które odbyło się 10 marca z inicjatywy PWSZ w Koninie przy udziale DSW we Wrocławiu oraz CKiS w Koninie.
Spotkanie rozpoczął dr Szymon Nożyński (DSW we Wrocławiu), który przestawił zagadnienia dotyczące historii, tożsamość i perspektyw rozwoju i przemian funkcji radia – na tle aktualnych przemian dotyczących komunikacji i technologii. Następnie prof. nadzw. dr hab. Tomasz Misiak (DSW we Wrocławiu), w wystąpieniu pt. ,,Jak anteny zapuściły korzenie’’, omówił wybrane przykłady wykorzystania radia jako narzędzia twórczej ekspresji (począwszy od przywołania twórczości W. Chlebnikowa, poprzez dokonania J. Cage’a do odniesień związanych z muzyką popularną).
Marcin Olejniczak (PWSZ w Koninie), odnosząc się do projektu ,,Notes from Utopia’’ (autor: Yashas Shetty), zaprezentował zagadnienie dotyczące roli kontekstu wobec problemu estetyzacji szumu. Ostatnie, bardzo osobiste, wystąpienie autorstwa Karolina Kozłowicz (SKN ,,Wizja’’) dotyczyło kwestii szumu jako formy manipulacji.
Seminarium zakończyła dyskusja z udziałem zaproszonych gości, która toczyła się wokół zagadnień przemian ,,kultury słuchania radia’’, redefinicji wspólnot słuchaczy, przyszłości radia, estetycznej waloryzacji szumu radiowego. Integralną częścią seminarium był projekt kuratorski T. Misiaka i M. Olejniczaka zatytułowany ,,Radio Noises – Lost & Found’’ zrealizowany również 10 marca w Galerii CKiS ,,Wieża Ciśnień’’ w Koninie w postaci koncertów (Micromelancolié, Mothertape, Radio Noise Duo) inspirowanych możliwościami budowania struktur dźwiękowych za sprawą radia.
Marcin Olejniczak
Spotkanie rozpoczął dr Szymon Nożyński (DSW we Wrocławiu), który przestawił zagadnienia dotyczące historii, tożsamość i perspektyw rozwoju i przemian funkcji radia – na tle aktualnych przemian dotyczących komunikacji i technologii. Następnie prof. nadzw. dr hab. Tomasz Misiak (DSW we Wrocławiu), w wystąpieniu pt. ,,Jak anteny zapuściły korzenie’’, omówił wybrane przykłady wykorzystania radia jako narzędzia twórczej ekspresji (począwszy od przywołania twórczości W. Chlebnikowa, poprzez dokonania J. Cage’a do odniesień związanych z muzyką popularną).
Marcin Olejniczak (PWSZ w Koninie), odnosząc się do projektu ,,Notes from Utopia’’ (autor: Yashas Shetty), zaprezentował zagadnienie dotyczące roli kontekstu wobec problemu estetyzacji szumu. Ostatnie, bardzo osobiste, wystąpienie autorstwa Karolina Kozłowicz (SKN ,,Wizja’’) dotyczyło kwestii szumu jako formy manipulacji.
Seminarium zakończyła dyskusja z udziałem zaproszonych gości, która toczyła się wokół zagadnień przemian ,,kultury słuchania radia’’, redefinicji wspólnot słuchaczy, przyszłości radia, estetycznej waloryzacji szumu radiowego. Integralną częścią seminarium był projekt kuratorski T. Misiaka i M. Olejniczaka zatytułowany ,,Radio Noises – Lost & Found’’ zrealizowany również 10 marca w Galerii CKiS ,,Wieża Ciśnień’’ w Koninie w postaci koncertów (Micromelancolié, Mothertape, Radio Noise Duo) inspirowanych możliwościami budowania struktur dźwiękowych za sprawą radia.
Marcin Olejniczak
Odwiedź nas: Facebook YouTube Instagram Tik-Tok
Spis pracowników