fbpx
  • Czcionka: A A+ A++
  • Interlinia: zresetuj wielkość interlinii włącz większą interlinie+
  • Kontrast: włącz kontrast wyłącz kontrast
  • Mapa strony: mapa strony


Wirtualnego modelowania części maszyn, prześwietlania ultradźwiękami wałków i spoin, a także ręcznego pisania pismem technicznym próbowali uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Turku, których 14 kwietnia przyjęła Katedra Mechaniki i Budowy Maszyn PWSZ w Koninie w ramach Akademii Młodego Studenta.
 
Czterogodzinny program technicznego wydania AMS był bardzo bogaty. Zanim jednak uczniowie ruszyli na zajęcia, w murach uczelni powitali ich dr inż. Bogumiła Delczyk-Olejniczak, dziekan Wydziału Budownictwa, Mechaniki i Inżynierii Środowiska, jego wykładowcy i studenci.

Zajęcia odbyły się w czterech laboratoriach, które rotacyjnie zajmowali uczniowie podzieleni na cztery grupy.

I tak, w laboratorium rysunku technicznego wysłuchali wykładu o historii rysunku technicznego i powstaniu systemów CAD (Computer Aided Design), czyli programów służących do projektowania wspomaganego komputerowo. Po teorii nadszedł czas na warsztaty z nauki pisma technicznego oraz konkurs na najładniej wypełnioną stronę bloku z pismem technicznym. – Każdy inżynier musi umieć ręcznie posługiwać się pismem technicznym – tłumaczy prowadzący te warsztaty dr Robert Cieślak. – Nie będzie przecież z każdym drobiazgiem, popraweczką biegł do komputera, tylko bezpośrednio musi je fachowo i czytelnie nanieść na wydrukowanym, gotowym projekcie – uzasadnia używanie, wydawałoby się, archaicznych obecnie metod i umiejętności. 

W laboratorium projektowania komputerowego młodzi technicy wirtualnie modelowali pierścienie, którym mogli nadawać różne kształty, np. pączka.

W laboratorium metrologicznym, gdzie uczy się jak wykonywać pomiary techniczne oraz zasad interpretacji uzyskanych wyników, goście badali grubość powłok malarskich, prześwietlali ultradźwiękami wałki i spoiny, analizowali także strukturę materiałów.
Natomiast w laboratorium elektrycznym odbyły się warsztaty z nauki programowania robotów szkoleniowych (automatyki). Każdy z uczestników zrobił z klocków lego dowolną postać lub urządzenie, które po zaprogramowaniu przez siebie, oczywiście pod okiem specjalisty, działało np. jak łapka na myszy – dotykający je palec, wpadał w objęcia chwytaka.  

Akademię Młodego Studenta przygotowali i poprowadzili dr hab. inż. Edward Pająk, dr inż. Robert Cieślak, dr inż. Robert Roszak, mgr inż. Mirosław Falkowski, mgr inż. Krzysztof Kluczyński, mgr Tadeusz Tylak, mgr Dorota Kwiatkowska oraz studenci koła NOT, którzy w czasie przerw oprowadzili uczniów Zespołu Szkół Technicznych w Turku po uczelni i zachęcali do studiowania na kierunku mechanika i budowa maszyn. Celem tego wydania akademii było pokazanie uczniom, że inżynier mechanik to zawód z przyszłością.
aria
17043_p1010270
17044_p1010271
17045_p1010272
17046_p1010273
17047_p1010274
17048_p1010276
17049_p1010277
17050_p1010278
17051_p1010279
17052_p1010280
17019_p1010237
17020_p1010238
17021_p1010239
17022_p1010240
17023_p1010242
17024_p1010243
17025_p1010244
17026_p1010245
17027_p1010246
17028_p1010247
17029_p1010249
17030_p1010251
17031_p1010252
17032_p1010253
17033_p1010255
17034_p1010258
17035_p1010261
17036_p1010262
17037_p1010263
17038_p1010264
17039_p1010265
17040_p1010266
17041_p1010267
17042_p1010268