fbpx
  • Czcionka: A A+ A++
  • Interlinia: zresetuj wielkość interlinii włącz większą interlinie+
  • Kontrast: włącz kontrast wyłącz kontrast
  • Mapa strony: mapa strony
images/Informatyka_pliki/baner-maly-na-strone-ans.png

Co nas różni, co nas zbliża, czy jesteśmy w stanie się porozumieć – to zagadnienia, nad którymi debatowali uczestnicy konferencji „Zrozumieć młode pokolenie: klucze do skutecznego nauczania generacji Alfa”, zorganizowanej przez Bibliotekę ANS w Koninie im. prof. M. Walczaka i CDN Publiczną Bibliotekę Pedagogiczną w Koninie.

Nasze mózgi fizycznie nie różnią się wiele od mózgów ludzi średniowiecza, jednak człowiek w wiekach średnich przyswajał wiedzę na poziomie 1 MB w roku, a współcześnie to 44 miliardy terabajtów. Od tej zaskakującej informacji rozpoczęła swoje wystąpienie Aleksandra Woźniak, edukatorka i mentorka generacji Z, na co dzień związana z Uniwersytetem WSB Merito.

Obecnie żyje sześć różnych pokoleń: silent generation, baby boomers, pokolenie X, millenialsi (generacja Y), pokolenie Z, a teraz wchodzi w świat pokolenie Alfa, którego najstarsi przedstawiciele mają 11 lat. Z badań wynika, że jego ostatnim rocznikiem będą dzieci urodzone w 2025 r. To pierwsza generacja, która w całości jest tak głęboko zanurzona w świecie cyfrowym. Jej przedstawiciele, zwani są też „polarsami”, a to ze względu na topniejące lodowce oraz podziały polityczne towarzyszące ich dorastaniu. – Całkowicie natywni w świecie cyfrowym. Przebodźcowani, z dostępem do ogromu informacji. Pokolenie to jest ogromnym wyzwaniem dla edukacji, ponieważ 65 procent z nich będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją, bo będą związane z rozwojem technologii i AI – zwracała uwagę Aleksandra Woźniak. Nazwała je także pokoleniem szumu, które tęskni za ciszą.

Bardziej optymistyczny i oswojony obraz pokolenia Alfa zaprezentował w swoim wystąpieniu „Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży w dobie cyfryzacji — nie taki trudny orzech do zgryzienia” Mariusz Ratajski, wykładowca ANS w Koninie, instruktor trójboju sportowego i trener personalny. Mówił w nim, że pomimo przynależności do różnych pokoleń, tak naprawdę niewiele się od siebie różnimy. Podkreślił, że warto oderwać dzieci od komputerów i smartfonów, ale trzeba do tego ludzi z pasją i trochę dobrych pomysłów. Zwrócił jednak uwagę, że największą rolę w wychowaniu w zdrowiu fizycznym i psychicznym młodego pokolenia odgrywają rodzice, bo od nich — jako pierwszych nauczycieli — uczymy się postaw wobec świata, uczymy się radzić z niepowodzeniami, a także radości z życia.

Dwa ostatnie referaty dotyczyły edukacji pokolenia Alfa.

Mariola Felczyńska, pedagog szkolny, doradczyni metodyczna, a także harcerka w stopniu harcmistrza, przedstawiła następującą charakterystykę najmłodszego pokolenia: dzieci te mają łatwość adaptacji się do nowych warunków i chętnie eksplorują nieznane obszary, mają też dużą świadomość swoich umiejętności (głównie cyfrowych), talentów i zainteresowań oraz gotowość do stawiania czoła wyzwaniom przyszłości, nie tracąc przy tym swojej cyfrowej tożsamości. Natomiast Anna Kamińska, nauczycielka wychowania fizycznego i doradczyni metodyczna, swoje wystąpienie, podobnie jak Mariusz Ratajski, poświęciła aktywności fizycznej generacji Alfa, jednak od trochę innej strony. Przedstawiła szereg badań naukowych, z których niezbicie wynika, że sprawność fizyczna i aktywność ruchowa z roku na rok jest w coraz gorsza. Przedstawiciele najmłodszego pokolenia są słabsi fizycznie, brak im umiejętności ruchowych i tutaj widzi ogromną rolę nauczycieli wf-u i rodziców, aby to zmienić.

Konferencja odbyła się 23 października, zgromadziła ponad stu słuchaczy, wśród których większość stanowili nauczyciele i pedagodzy ze szkół naszego regionu. Wzięli w niej udział także studenci naszej uczelni (kierunek pedagogika).

emes

Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (23)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (35)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (31)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (28)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (32)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (37)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (38)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (39)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (42)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (44)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (45)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (46)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (22)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (17)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (15)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (12)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (11)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (10)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (9)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (2)
Pokolenie Alfa wyzwaniem dla edukacji (49)