Czy sztuczna inteligencja to kolejne narzędzie, jak np. kalkulator, czy byt zagrażający naszej cywilizacji? O zagrożeniach i szansach związanych z AI dyskutowano podczas konferencji „Sztuczna inteligencja w kreowaniu nowoczesnej edukacji” zorganizowanej przez Bibliotekę im. prof. Mariana Walczaka ANS w Koninie i CDN Bibliotekę Pedagogiczną w Koninie.
– Sztuczna inteligencja to nie jest nowy temat, współpracujemy z nią od lat, przywołać tu można nawigację, aparaty w telefonach, translatory tekstów — podkreślała dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, dyrektor Centrum Inteligentnych Technologii Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, podczas wykładu „Generatywna AI w szkole — czy to ma sens?” — AI miała nas zastępować w czynnościach nudnych i żmudnych, jednak od pewnego czasu może nas już zastąpić w działaniach kreatywnych, napisać wiersz, esej, namalować obraz, a nawet naśladować emocje – wyjaśniała dalej. Wspomniała również o bocie z wizerunkiem i głosem zmarłej osoby, który może wchodzić w interakcję z otoczeniem. Takie zastosowanie AI w naszej kulturze oburza, ale, jak podkreśla dr Kaczorowska-Spychalska, przesuwają się granice i to, co dzisiaj jest kontrowersyjne, za jakiś czas stanie się powszechne.
Rafał Bajdek, kierownik uczelnianego Centrum Druku i Skanu 3D, zademonstrował wiele zastosowań praktycznych AI, programów, z których na co dzień możemy korzystać w pracy i domu, np. obrabianie zdjęć, pisanie tekstów, tworzenie grafik itp. Mówił o rozwoju AI w kontekście wojny w Ukrainie i o Chinach jako państwie już w tym momencie nasyconym sztuczną inteligencją w sposób ograniczający swobody obywatelskie przez użycie Systemu Oceny Obywatela.
Ewa Kiwak i Agnieszka Jarolewska, pracownice CDN PBP w Koninie, zaprezentowały narzędzia na bazie AI, które mogą pomóc w pracy nauczyciela i wspomagać jego kreatywność: SongR AI, CRAIYON AR, MAGIC ERASER AI. Natomiast dr Aleksandra Monkos ze Stowarzyszenia Demagog w wystąpieniu „Pomocna dłoń w walce z dezinformacją. O Akademii Fact-checkingu i innych edukacyjnych inicjatywach Stowarzyszenia Demagog” omówiła inicjatywy z jakimi wychodzą do szkół, aby wspomóc nauczycieli w edukowaniu dzieci i młodzież na temat zagrożeń w sieci i uczeniu ich krytycznej analizy informacji dostępnych w sieci, czyli jak rozpoznać AI w przestrzeni internetu.
Konferencja odbyła się 25 października, wzięło w niej udział 75 pracowników oświaty z regionu konińskiego.
emes
Odwiedź nas: Facebook YouTube Instagram Tik-Tok
Spis pracowników