fbpx
  • Czcionka: A A+ A++
  • Interlinia: zresetuj wielkość interlinii włącz większą interlinie+
  • Kontrast: włącz kontrast wyłącz kontrast
  • Mapa strony: mapa strony
images/Informatyka_pliki/baner-maly-na-strone-ans.png

Czy sztuczna inteligencja to kolejne narzędzie, jak np. kalkulator, czy byt zagrażający naszej cywilizacji? O zagrożeniach i szansach związanych z AI dyskutowano podczas konferencji „Sztuczna inteligencja w kreowaniu nowoczesnej edukacji” zorganizowanej przez Bibliotekę im. prof. Mariana Walczaka ANS w Koninie i CDN Bibliotekę Pedagogiczną w Koninie.

– Sztuczna inteligencja to nie jest nowy temat, współpracujemy z nią od lat, przywołać tu można nawigację, aparaty w telefonach, translatory tekstów — podkreślała dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, dyrektor Centrum Inteligentnych Technologii Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, podczas wykładu „Generatywna AI w szkole — czy to ma sens?” — AI miała nas zastępować w czynnościach nudnych i żmudnych, jednak od pewnego czasu może nas już zastąpić w działaniach kreatywnych, napisać wiersz, esej, namalować obraz, a nawet naśladować emocje – wyjaśniała dalej. Wspomniała również o bocie z wizerunkiem i głosem zmarłej osoby, który może wchodzić w interakcję z otoczeniem. Takie zastosowanie AI w naszej kulturze oburza, ale, jak podkreśla dr Kaczorowska-Spychalska, przesuwają się granice i to, co dzisiaj jest kontrowersyjne, za jakiś czas stanie się powszechne.

Rafał Bajdek, kierownik uczelnianego Centrum Druku i Skanu 3D, zademonstrował wiele zastosowań praktycznych AI, programów, z których na co dzień możemy korzystać w pracy i domu, np. obrabianie zdjęć, pisanie tekstów, tworzenie grafik itp. Mówił o rozwoju AI w kontekście wojny w Ukrainie i o Chinach jako państwie już w tym momencie nasyconym sztuczną inteligencją w sposób ograniczający swobody obywatelskie przez użycie Systemu Oceny Obywatela.

Ewa Kiwak i Agnieszka Jarolewska, pracownice CDN PBP w Koninie, zaprezentowały narzędzia na bazie AI, które mogą pomóc w pracy nauczyciela i wspomagać jego kreatywność: SongR AI, CRAIYON AR, MAGIC ERASER AI. Natomiast dr Aleksandra Monkos ze Stowarzyszenia Demagog w wystąpieniu „Pomocna dłoń w walce z dezinformacją. O Akademii Fact-checkingu i innych edukacyjnych inicjatywach Stowarzyszenia Demagog” omówiła inicjatywy z jakimi wychodzą do szkół, aby wspomóc nauczycieli w edukowaniu dzieci i młodzież na temat zagrożeń w sieci i uczeniu ich krytycznej analizy informacji dostępnych w sieci, czyli jak rozpoznać AI w przestrzeni internetu.

Konferencja odbyła się 25 października, wzięło w niej udział 75 pracowników oświaty z regionu konińskiego.

emes

generatywna sztuczna inteligencja - konferencja w bibliotece 24_10  (1)
generatywna sztuczna inteligencja - konferencja w bibliotece 24_10  (3)
generatywna sztuczna inteligencja - konferencja w bibliotece 24_10  (5)
generatywna sztuczna inteligencja - konferencja w bibliotece 24_10  (9)
generatywna sztuczna inteligencja - konferencja w bibliotece 24_10  (8)
generatywna sztuczna inteligencja - konferencja w bibliotece 24_10  (2)
generatywna sztuczna inteligencja - konferencja w bibliotece 24_10  (1)
generatywna sztuczna inteligencja - konferencja w bibliotece 24_10  (3)
generatywna sztuczna inteligencja - konferencja w bibliotece 24_10