fbpx
  • Czcionka: A A+ A++
  • Interlinia: zresetuj wielkość interlinii włącz większą interlinie+
  • Kontrast: włącz kontrast wyłącz kontrast
  • Mapa strony: mapa strony
images/Informatyka_pliki/baner-maly-na-strone-ans.png

II ROK FILOLOGII

CYKL KSZTAŁCENIA 2022_2025

INFORMACJA O ZAWODOWYCH PRAKTYKACH STUDENCKICH

W ROKU AKADEMICKIM 2023/2024

Praktyki zaczynają się w semestrze 3 (na II roku)

 

 

I rok

II rok

III rok

Semestr 1

Semestr 2

Semestr 3

Semestr 4

Semestr 5

Semestr 6

Praktyka Kierunkowa

-

-

-

180h

180h

90h

Praktyka specjalnościowa

-

-

30h

30h

30h

60h

 

1. Praktyka kierunkowa

 

Taka sama dla wszystkich specjalności, w instytucjach, w których posługiwanie się językiem obcym, kierunkowym wynika z codziennych zadań danej instytucji.

SEMESTR IV

  1. Zapoznaje się z   przepisami   BHP   oraz   regulaminami   obowiązującymi w zakładzie pracy /biurze/instytucji, które jest zobowiązany przestrzegać podczas praktyki.
  2. Poznaje zakres działalności danego zakładu pracy/ biura/instytucji.
  3. Poznaje zakres działania i zasady funkcjonowania wybranych jednostek (komórek) firmy/instytucji związanych z realizacją podstawowych zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i specjalnością studiów.
  4. Student poznaje ww. zagadnienia podczas pracy w wybranych komórkach zgodnie z ustalonym szczegółowym harmonogramem praktyki.

 

2. Praktyka specjalnościowa

 

Zależy od wybranej przez studenta specjalności, w instytucjach, w których można zrealizować zadania wymienione w instrukcji.

A) Specjalność : język niemiecki/hiszpański

SEMESTR III

20 h – przygotowanie studentów do odbywania praktyki specjalnościowej w przedsiębiorstwach. Zajęcia odbywają się na Uczelni i mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi funkcjonowania przedsiębiorstwa. W tym celu Uczelnia organizuje dla studentów:

  • Warsztaty mające na celu zaznajomienie studentów z podstawową terminologią (w języku niemieckim/hiszpańskim) wykorzystywaną w codziennym funkcjonowaniu firmy, a także z podstawami przygotowywania formalnej korespondencji firmowej (maile informacyjne, zapytania ofertowe, inne). Warsztaty prowadzi wykładowca akademicki z ramienia Uczelni.
  • Spotkania z potencjalnymi pracodawcami
  • Zadania projektowe wykonanywane przez studentów
  • Warsztaty dotyczące kultury i cywilizacji krajów z obszaru danego języka obcego

10h – (praktyki w instytucjach/przedsiębiorstwach/organizacjach): obserwacja i zapoznanie się ze strukturą i funkcjonowaniem instytucji/przedsiębiorstwa/organizacji, w której język niemiecki/hiszpański wykorzystywany jest do codziennego funkcjonowania. Plan pracy powinien być tak ułożony, aby studenci mogli się zapoznać, w miarę możliwości z różnymi działami przedsiębiorstwa.

Student zapoznaje się ze strukturą organizacyjną danej firmy oraz asystuje w codziennych, standardowych obowiązkach opiekuna praktyk, biernie uczestniczy w wykonywaniu powierzonych zadań/prac pracowników poszczególnych działów

SEMESTR  30h

Praktyka odbywa się w przedsiębiorstwach/ instytucjach/ organizacjach. Studenci zapoznają się z organizacją pracy w danej jednostce oraz zostają wdrożeni do wykonywania najbardziej elementarnych zadań z wykorzystaniem języka niemieckiego/hiszpańskiego.

Studenci:

  1. zapoznają się z zasadami funkcjonowania przedsiębiorstwa/instytucji/organizacji, jego/jej strukturą oraz podstawowymi zadaniami poszczególnych pracowników związanych z wykorzystywaniem języka niemieckiego/hiszpańskiego do codziennej pracy.
  2. obserwują zachowania pracowników w środowisku grupowym, obserwują język i sposoby komunikacji pracownika w kontaktach z klientem/petentem i innymi pracownikami.
  3. zapoznają się z niemieckojęzyczną/hspanojęzyczną korespondencją firmową (maile, oferty, wezwania do zapłaty, inne), drogami kontaktu z klientem (maile, rozmowy telefoniczne, rozmowy bezpośrednie) oraz sposobami rozwiązywania problemów wynikających z codziennej pracy z klientem (odpowiedzi na reklamacje, zażalenia)

W celu zaliczenia praktyk student powinien

1. przedstawić:

- sprawozdanie z odbytej praktyki zatwierdzone przez opiekuna praktyk w firmie/instytucji (po każdym semestrze praktyk)

- dziennik praktyk (po każdym semestrze praktyk)

- kartę weryfikacji efektów uczenia się wypełnioną przez opiekuna w firmie (po każdym semestrze praktyk)

 

 B) specjalność: komunikacja z elementami mediacji interkulturowej (nauczycielska)

SEMESTR III

Praktyka psychologiczno-pedagogiczna

Przebieg praktyki

- Poznanie całokształtu pracy opiekuńczo-wychowawczej i organizacyjnej w szkole – 2 godziny

- Zapoznanie się z formami współpracy dyrektora szkoły z nauczycielami i rodzicami - 1 godzina

- Zapoznanie się z formami pracy nauczyciela z rodzicami – l godzina

- Organizowanie przerw międzylekcyjnych, zajęć w świetlicy, udział w uroczystościach szkolnych i innych zajęciach organizowanych przez szkołę – 2 godziny

- Zapoznanie się z planem pracy wychowawcy, hospitowanie lekcji wychowawczej oraz asystowanie nauczycielowi w jego pracy z klasą – 3 godziny

- Zapoznanie się z dokumentacją klasy i jej prowadzeniem – 2 godziny

- Obserwacja pracy nauczyciela z uczniami, w tym z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych – 2 godziny

- Obserwacja pracy pedagoga lub psychologa szkolnego, w tym zapoznanie się z prowadzeniem dokumentacji – 10 godzin

- Hospitacja zajęć innych nauczycieli – 2 godziny

- Przygotowanie się do prowadzenia praktyki – 3 godziny

- Omówienie praktyki z opiekunem z ramienia szkoły – 2 godziny

Ocena i zaliczenie praktyki

1. Zaliczenia praktyki dokonuje Menedżer kierunku na podstawie pozytywnej oceny praktyki oraz dokumentacji praktyki:

- dziennika praktyki poświadczonego przez szkołę

- sprawozdania z praktyki zawierającego ocenę i opinię opiekuna praktyki z ramienia szkoły

- karty weryfikacji efektów uczenia się wypełnionej przez opiekuna praktyki z ramienia szkoły

 

SEMESTR IV

Praktyka pedagogiczna – obserwacyjna

Przebieg praktyki

Obserwowanie (i opisanie w arkuszach obserwacyjnych):

a) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć) oraz aktywności uczniów,

b) toku metodycznego lekcji (zajęć), stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,

c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi lub młodzieżą w toku lekcji (zajęć),

d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,

e) sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,

f) sposobu oceniania uczniów,

g) sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,

h) dynamiki i klimatu społecznego klasy, ról pełnionych przez uczniów, zachowania i postaw uczniów,

i) funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji (zajęć) poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,

j) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,

k) organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli, wyposażenie, dekoracje);

 

Ocena i zaliczenie praktyki

1. Zaliczenia praktyki dokonuje Menedżer kierunku na podstawie pozytywnej oceny praktyki oraz dokumentacji praktyki:

- dziennika praktyki poświadczonego przez szkołę

- sprawozdania z praktyki zawierającego ocenę i opinię opiekuna praktyki z ramienia szkoły

- karty weryfikacji efektów uczenia się wypełnionej przez opiekuna praktyki z ramienia szkoły

- arkuszy obserwacyjnych wypełnionych przez studenta (20 sztuk)