II ROK FILOLOGII
CYKL KSZTAŁCENIA 2022_2025
INFORMACJA O ZAWODOWYCH PRAKTYKACH STUDENCKICH
W ROKU AKADEMICKIM 2023/2024
Praktyki zaczynają się w semestrze 3 (na II roku)
I rok |
II rok |
III rok |
||||
Semestr 1 |
Semestr 2 |
Semestr 3 |
Semestr 4 |
Semestr 5 |
Semestr 6 |
|
Praktyka Kierunkowa |
- |
- |
- |
180h |
180h |
90h |
Praktyka specjalnościowa |
- |
- |
30h |
30h |
30h |
60h |
1. Praktyka kierunkowa
Taka sama dla wszystkich specjalności, w instytucjach, w których posługiwanie się językiem obcym, kierunkowym wynika z codziennych zadań danej instytucji.
SEMESTR IV
- Zapoznaje się z przepisami BHP oraz regulaminami obowiązującymi w zakładzie pracy /biurze/instytucji, które jest zobowiązany przestrzegać podczas praktyki.
- Poznaje zakres działalności danego zakładu pracy/ biura/instytucji.
- Poznaje zakres działania i zasady funkcjonowania wybranych jednostek (komórek) firmy/instytucji związanych z realizacją podstawowych zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i specjalnością studiów.
- Student poznaje ww. zagadnienia podczas pracy w wybranych komórkach zgodnie z ustalonym szczegółowym harmonogramem praktyki.
2. Praktyka specjalnościowa
Zależy od wybranej przez studenta specjalności, w instytucjach, w których można zrealizować zadania wymienione w instrukcji.
A) Specjalność : język niemiecki/hiszpański
SEMESTR III
20 h – przygotowanie studentów do odbywania praktyki specjalnościowej w przedsiębiorstwach. Zajęcia odbywają się na Uczelni i mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi funkcjonowania przedsiębiorstwa. W tym celu Uczelnia organizuje dla studentów:
- Warsztaty mające na celu zaznajomienie studentów z podstawową terminologią (w języku niemieckim/hiszpańskim) wykorzystywaną w codziennym funkcjonowaniu firmy, a także z podstawami przygotowywania formalnej korespondencji firmowej (maile informacyjne, zapytania ofertowe, inne). Warsztaty prowadzi wykładowca akademicki z ramienia Uczelni.
- Spotkania z potencjalnymi pracodawcami
- Zadania projektowe wykonanywane przez studentów
- Warsztaty dotyczące kultury i cywilizacji krajów z obszaru danego języka obcego
10h – (praktyki w instytucjach/przedsiębiorstwach/organizacjach): obserwacja i zapoznanie się ze strukturą i funkcjonowaniem instytucji/przedsiębiorstwa/organizacji, w której język niemiecki/hiszpański wykorzystywany jest do codziennego funkcjonowania. Plan pracy powinien być tak ułożony, aby studenci mogli się zapoznać, w miarę możliwości z różnymi działami przedsiębiorstwa.
Student zapoznaje się ze strukturą organizacyjną danej firmy oraz asystuje w codziennych, standardowych obowiązkach opiekuna praktyk, biernie uczestniczy w wykonywaniu powierzonych zadań/prac pracowników poszczególnych działów
SEMESTR 30h
Praktyka odbywa się w przedsiębiorstwach/ instytucjach/ organizacjach. Studenci zapoznają się z organizacją pracy w danej jednostce oraz zostają wdrożeni do wykonywania najbardziej elementarnych zadań z wykorzystaniem języka niemieckiego/hiszpańskiego.
Studenci:
- zapoznają się z zasadami funkcjonowania przedsiębiorstwa/instytucji/organizacji, jego/jej strukturą oraz podstawowymi zadaniami poszczególnych pracowników związanych z wykorzystywaniem języka niemieckiego/hiszpańskiego do codziennej pracy.
- obserwują zachowania pracowników w środowisku grupowym, obserwują język i sposoby komunikacji pracownika w kontaktach z klientem/petentem i innymi pracownikami.
- zapoznają się z niemieckojęzyczną/hspanojęzyczną korespondencją firmową (maile, oferty, wezwania do zapłaty, inne), drogami kontaktu z klientem (maile, rozmowy telefoniczne, rozmowy bezpośrednie) oraz sposobami rozwiązywania problemów wynikających z codziennej pracy z klientem (odpowiedzi na reklamacje, zażalenia)
W celu zaliczenia praktyk student powinien
1. przedstawić:
- sprawozdanie z odbytej praktyki zatwierdzone przez opiekuna praktyk w firmie/instytucji (po każdym semestrze praktyk)
- dziennik praktyk (po każdym semestrze praktyk)
- kartę weryfikacji efektów uczenia się wypełnioną przez opiekuna w firmie (po każdym semestrze praktyk)
B) specjalność: komunikacja z elementami mediacji interkulturowej (nauczycielska)
SEMESTR III
Praktyka psychologiczno-pedagogiczna
Przebieg praktyki
- Poznanie całokształtu pracy opiekuńczo-wychowawczej i organizacyjnej w szkole – 2 godziny
- Zapoznanie się z formami współpracy dyrektora szkoły z nauczycielami i rodzicami - 1 godzina
- Zapoznanie się z formami pracy nauczyciela z rodzicami – l godzina
- Organizowanie przerw międzylekcyjnych, zajęć w świetlicy, udział w uroczystościach szkolnych i innych zajęciach organizowanych przez szkołę – 2 godziny
- Zapoznanie się z planem pracy wychowawcy, hospitowanie lekcji wychowawczej oraz asystowanie nauczycielowi w jego pracy z klasą – 3 godziny
- Zapoznanie się z dokumentacją klasy i jej prowadzeniem – 2 godziny
- Obserwacja pracy nauczyciela z uczniami, w tym z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych – 2 godziny
- Obserwacja pracy pedagoga lub psychologa szkolnego, w tym zapoznanie się z prowadzeniem dokumentacji – 10 godzin
- Hospitacja zajęć innych nauczycieli – 2 godziny
- Przygotowanie się do prowadzenia praktyki – 3 godziny
- Omówienie praktyki z opiekunem z ramienia szkoły – 2 godziny
Ocena i zaliczenie praktyki
1. Zaliczenia praktyki dokonuje Menedżer kierunku na podstawie pozytywnej oceny praktyki oraz dokumentacji praktyki:
- dziennika praktyki poświadczonego przez szkołę
- sprawozdania z praktyki zawierającego ocenę i opinię opiekuna praktyki z ramienia szkoły
- karty weryfikacji efektów uczenia się wypełnionej przez opiekuna praktyki z ramienia szkoły
SEMESTR IV
Praktyka pedagogiczna – obserwacyjna
Przebieg praktyki
Obserwowanie (i opisanie w arkuszach obserwacyjnych):
a) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć) oraz aktywności uczniów,
b) toku metodycznego lekcji (zajęć), stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi lub młodzieżą w toku lekcji (zajęć),
d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,
e) sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,
f) sposobu oceniania uczniów,
g) sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,
h) dynamiki i klimatu społecznego klasy, ról pełnionych przez uczniów, zachowania i postaw uczniów,
i) funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji (zajęć) poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
j) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,
k) organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli, wyposażenie, dekoracje);
Ocena i zaliczenie praktyki
1. Zaliczenia praktyki dokonuje Menedżer kierunku na podstawie pozytywnej oceny praktyki oraz dokumentacji praktyki:
- dziennika praktyki poświadczonego przez szkołę
- sprawozdania z praktyki zawierającego ocenę i opinię opiekuna praktyki z ramienia szkoły
- karty weryfikacji efektów uczenia się wypełnionej przez opiekuna praktyki z ramienia szkoły
- arkuszy obserwacyjnych wypełnionych przez studenta (20 sztuk)
Odwiedź nas: Facebook YouTube Instagram Tik-Tok
Spis pracowników