IV ROK FILOLOGII (I ROK SUM)
CYKL KSZTAŁCENIA 2023_2025
INFORMACJA O ZAWODOWYCH PRAKTYKACH STUDENCKICH
W ROKU AKADEMICKIM 2023/2024
Praktyki odbywają się w semestrze II i III
Wyjątkiem jest praktyka psychologiczno-pedagogiczna dla modułu wybieralnego: dydaktyka
I rok |
II rok |
|||
Semestr 1 |
Semestr 2 |
Semestr 3 |
Semestr 4 |
|
Praktyka zawodowa |
- |
225 h (169 h zegarowych) |
255 h (191 h zegarowych) |
- |
Praktyka psychologiczno-pedagogiczna dla modułu dydaktyka |
30h |
- |
- |
- |
1. Praktyka zawodowa
Taka sama dla wszystkich modułów wybieralnych, w instytucjach, w których posługiwanie się językiem obcym, kierunkowym wynika z codziennych zadań danej instytucji.
SEMESTR II
- Zapoznaje się z przepisami BHP oraz regulaminami obowiązującymi w zakładzie pracy /biurze/instytucji, które jest zobowiązany przestrzegać podczas praktyki.
- Poznaje zakres działalności danego zakładu pracy/ biura/instytucji.
- Poznaje zakres działania i zasady funkcjonowania wybranych jednostek (komórek) firmy/instytucji związanych z realizacją podstawowych zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i specjalnością studiów.
- Poznaje techniki i metody, rozwiązania metodyczne i organizacyjne, wyposażenie techniczne oraz obieg dokumentów - stosowane w ww. działach zakładu pracy/ biura/instytucji
- Obserwuje praktyczne wykorzystanie terminologii, stylistyki i tematyki tekstów handlowych i prawno-ekonomicznych, np. umów, aktów prawnych, raportów handlowych, zamówień, będących przedmiotem pracy studenta w czasie studiów i sporządza krótkie, pisemne sprawozdanie na ten temat.
- w miarę możliwości uczestniczy w posiedzeniach zespołów, komisji spotkaniach z klientem i innych wydarzeniach związanych z życiem przedsiębiorstwa/instytucji/organizacji,
- obserwuje zachowania pracowników w środowisku grupowym, obserwują język i sposoby komunikacji pracownika w kontaktach z klientem/petentem anglojęzycznym i innymi pracownikami.
- zapoznaje się z anglojęzyczną korespondencją firmową (maile, oferty, wezwania do zapłaty, inne), drogami kontaktu z klientem anglojęzycznym (maile, rozmowy telefoniczne, rozmowy bezpośrednie) oraz sposobami rozwiązywania problemów wynikających z codziennej pracy z klientem anglojęzycznym (odpowiedzi na reklamacje, zażalenia)
Zaliczenie praktyki
W celu zaliczenia praktyk student powinien
1) przedstawić:
- sprawozdanie z odbytej praktyki zatwierdzone przez opiekuna praktyk w firmie/instytucji (po każdym semestrze praktyk)
- dziennik praktyk (po każdym semestrze praktyk)
- raport o wykorzystaniu języka obcego w miejscu odbywania praktyki (po każdym semestrze praktyk)
- kartę weryfikacji efektów uczenia się wypełnioną przez opiekuna praktyk w firmie (po każdym semestrze praktyk)
- porfolio wszystkich prac i zadań tłumaczeniowych (po III semestrze praktyk)
2) odbyć rozmowę indywidualną z Menedżerem kierunku (po ostatnim semestrze praktyk).
2. Praktyka pedagogiczna (tylko dla modułu dydaktyka)
SEMESTR I
Praktyka psychologiczno-pedagogiczna
Przebieg praktyki
- Poznanie całokształtu pracy opiekuńczo-wychowawczej i organizacyjnej w szkole – 2 godziny
- Zapoznanie się z formami współpracy dyrektora szkoły z nauczycielami i rodzicami - 1 godzina
- Zapoznanie się z formami pracy nauczyciela z rodzicami – l godzina
- Organizowanie przerw międzylekcyjnych, zajęć w świetlicy, udział w uroczystościach szkolnych i innych zajęciach organizowanych przez szkołę – 2 godziny
- Zapoznanie się z planem pracy wychowawcy, hospitowanie lekcji wychowawczej oraz asystowanie nauczycielowi w jego pracy z klasą – 3 godziny
- Zapoznanie się z dokumentacją klasy i jej prowadzeniem – 2 godziny
- Obserwacja pracy nauczyciela z uczniami, w tym z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych – 2 godziny
- Obserwacja pracy pedagoga lub psychologa szkolnego, w tym zapoznanie się z prowadzeniem dokumentacji – 10 godzin
- Hospitacja zajęć innych nauczycieli – 2 godziny
- Przygotowanie się do prowadzenia praktyki – 3 godziny
- Omówienie praktyki z opiekunem z ramienia szkoły – 2 godziny
SEMESTR II
Praktyka dydaktyczna – obserwacyjno-uczestnicząca w szkole podstawowej
Przebieg praktyki
Obserwowanie i opisanie w arkuszu obserwacyjnym:
a) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć) oraz aktywności uczniów,
b) toku metodycznego lekcji (zajęć), stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi lub młodzieżą w toku lekcji (zajęć),
d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,
e) sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,
f) sposobu oceniania uczniów,
g) sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,
h) dynamiki i klimatu społecznego klasy, ról pełnionych przez uczniów, zachowania i postaw uczniów,
i) funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji (zajęć) poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
j) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,
k) organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli, wyposażenie, dekoracje);
Uczestnictwo:
pełnienie roli nauczyciela, w szczególności:
a) planowanie lekcji (zajęć), formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
b) dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
c) organizację i prowadzenie lekcji (zajęć) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze,
d) wykorzystywanie w toku lekcji (zajęć) środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
e) dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji (zajęć) do poziomu rozwoju uczniów,
f) animowanie aktywności poznawczej i współdziałania uczniów, rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej,
g) organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych,
h) dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
i) diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
j) podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),
k) podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad,
l) podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami;
Ocena i zaliczenie praktyki
1. Zaliczenia praktyki dokonuje Menedżer kierunku na podstawie pozytywnej oceny praktyki oraz dokumentacji praktyki:
- sprawozdania z przebiegu praktyk zawierającego ocenę i opinie opiekuna praktyki z ramienia szkoły (po każdym semestrze praktyk)
- dziennika praktyki poświadczonego przez szkołę (po każdym semestrze praktyk)
- karty weryfikacji efektów uczenia się wypełnionej przez opiekuna praktyki z ramienia szkoły (po każdym semestrze praktyk)
- arkuszy obserwacji (II, III semestr – 20 sztuk)
- konspektów (II, III semestr – 20 szt.)
- arkuszy samooceny (II, III semestr – 10 szt.)
Odwiedź nas: Facebook YouTube Instagram Tik-Tok
Spis pracowników