fbpx
  • Czcionka: A A+ A++
  • Interlinia: zresetuj wielkość interlinii włącz większą interlinie+
  • Kontrast: włącz kontrast wyłącz kontrast
  • Mapa strony: mapa strony
images/Informatyka_pliki/baner-maly-na-strone-ans.png

IV ROK FILOLOGII (I ROK SUM)

CYKL KSZTAŁCENIA 2023_2025

INFORMACJA O ZAWODOWYCH PRAKTYKACH STUDENCKICH

W ROKU AKADEMICKIM 2023/2024

Praktyki odbywają się w semestrze II i III

Wyjątkiem jest praktyka psychologiczno-pedagogiczna dla modułu wybieralnego: dydaktyka

 

 

I rok

II rok

Semestr 1

Semestr 2

Semestr 3

Semestr 4

Praktyka zawodowa

-

225 h

(169 h zegarowych)

255 h

(191 h zegarowych)

-

Praktyka psychologiczno-pedagogiczna dla modułu dydaktyka

30h

-

-

-

 

1. Praktyka zawodowa

 

Taka sama dla wszystkich modułów wybieralnych, w instytucjach, w których posługiwanie się językiem obcym, kierunkowym wynika z codziennych zadań danej instytucji.

SEMESTR II

  1. Zapoznaje się z   przepisami   BHP   oraz   regulaminami   obowiązującymi w zakładzie pracy /biurze/instytucji, które jest zobowiązany przestrzegać podczas praktyki.
  2. Poznaje zakres działalności danego zakładu pracy/ biura/instytucji.
  3. Poznaje zakres działania i zasady funkcjonowania wybranych jednostek (komórek) firmy/instytucji związanych z realizacją podstawowych zadań bezpośrednio powiązanych z kierunkiem i specjalnością studiów.
  4. Poznaje techniki i metody, rozwiązania metodyczne i organizacyjne, wyposażenie techniczne oraz obieg dokumentów - stosowane w ww. działach zakładu pracy/ biura/instytucji
  5. Obserwuje praktyczne wykorzystanie terminologii, stylistyki i tematyki tekstów handlowych i prawno-ekonomicznych, np. umów, aktów prawnych, raportów handlowych, zamówień, będących przedmiotem pracy studenta w czasie studiów i sporządza krótkie, pisemne sprawozdanie na ten temat.
  6. w miarę możliwości uczestniczy w posiedzeniach zespołów, komisji spotkaniach z klientem i innych wydarzeniach związanych z życiem przedsiębiorstwa/instytucji/organizacji,
  7. obserwuje zachowania pracowników w środowisku grupowym, obserwują język i sposoby komunikacji pracownika w kontaktach z klientem/petentem anglojęzycznym i innymi pracownikami.
  8. zapoznaje się z anglojęzyczną korespondencją firmową (maile, oferty, wezwania do zapłaty, inne), drogami kontaktu z klientem anglojęzycznym (maile, rozmowy telefoniczne, rozmowy bezpośrednie) oraz sposobami rozwiązywania problemów wynikających z codziennej pracy z klientem anglojęzycznym (odpowiedzi na reklamacje, zażalenia)

Zaliczenie praktyki

W celu zaliczenia praktyk student powinien

1) przedstawić:

  • sprawozdanie z odbytej praktyki zatwierdzone przez opiekuna praktyk w firmie/instytucji (po każdym semestrze praktyk)
  • dziennik praktyk (po każdym semestrze praktyk)
  • raport o wykorzystaniu języka obcego w miejscu odbywania praktyki (po każdym semestrze praktyk)
  • kartę weryfikacji efektów uczenia się wypełnioną przez opiekuna praktyk w firmie (po każdym semestrze praktyk)
  • porfolio wszystkich prac i zadań tłumaczeniowych (po III semestrze praktyk)

2) odbyć rozmowę indywidualną z Menedżerem kierunku (po ostatnim semestrze praktyk).

 

2. Praktyka pedagogiczna (tylko dla modułu dydaktyka)

SEMESTR I

Praktyka psychologiczno-pedagogiczna

 

Przebieg praktyki

- Poznanie całokształtu pracy opiekuńczo-wychowawczej i organizacyjnej w szkole – 2 godziny

- Zapoznanie się z formami współpracy dyrektora szkoły z nauczycielami i rodzicami - 1 godzina

- Zapoznanie się z formami pracy nauczyciela z rodzicami – l godzina

- Organizowanie przerw międzylekcyjnych, zajęć w świetlicy, udział w uroczystościach szkolnych i innych zajęciach organizowanych przez szkołę – 2 godziny

- Zapoznanie się z planem pracy wychowawcy, hospitowanie lekcji wychowawczej oraz asystowanie nauczycielowi w jego pracy z klasą – 3 godziny

- Zapoznanie się z dokumentacją klasy i jej prowadzeniem – 2 godziny

- Obserwacja pracy nauczyciela z uczniami, w tym z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych – 2 godziny

- Obserwacja pracy pedagoga lub psychologa szkolnego, w tym zapoznanie się z prowadzeniem dokumentacji – 10 godzin

- Hospitacja zajęć innych nauczycieli – 2 godziny

- Przygotowanie się do prowadzenia praktyki – 3 godziny

- Omówienie praktyki z opiekunem z ramienia szkoły – 2 godziny

 

SEMESTR II

Praktyka dydaktyczna – obserwacyjno-uczestnicząca w szkole podstawowej

 

Przebieg praktyki

Obserwowanie i opisanie w arkuszu obserwacyjnym:

a) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć) oraz aktywności uczniów,

b) toku metodycznego lekcji (zajęć), stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,

c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi lub młodzieżą w toku lekcji (zajęć),

d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie, ich prawidłowości i zakłóceń,

e) sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów,

f) sposobu oceniania uczniów,

g) sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,

h) dynamiki i klimatu społecznego klasy, ról pełnionych przez uczniów, zachowania i postaw uczniów,

i) funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji (zajęć) poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,

j) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,

k) organizacji przestrzeni w klasie, sposobu jej zagospodarowania (ustawienie mebli, wyposażenie, dekoracje);

Uczestnictwo:

pełnienie roli nauczyciela, w szczególności:

a) planowanie lekcji (zajęć), formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,

b) dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści, etapu edukacyjnego oraz dynamiki grupy uczniowskiej,

c) organizację i prowadzenie lekcji (zajęć) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze,

d) wykorzystywanie w toku lekcji (zajęć) środków multimedialnych i technologii informacyjnej,

e) dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji (zajęć) do poziomu rozwoju uczniów,

f) animowanie aktywności poznawczej i współdziałania uczniów, rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej,

g) organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych,

h) dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

i) diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,

j) podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),

k) podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad,

l) podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami;

 

Ocena i zaliczenie praktyki

1. Zaliczenia praktyki dokonuje Menedżer kierunku na podstawie pozytywnej oceny praktyki oraz dokumentacji praktyki:

- sprawozdania z przebiegu praktyk zawierającego ocenę i opinie opiekuna praktyki z ramienia szkoły (po każdym semestrze praktyk)

- dziennika praktyki poświadczonego przez szkołę (po każdym semestrze praktyk)

- karty weryfikacji efektów uczenia się wypełnionej przez opiekuna praktyki z ramienia szkoły (po każdym semestrze praktyk)

- arkuszy obserwacji (II, III semestr – 20 sztuk)

- konspektów (II, III semestr – 20 szt.)

- arkuszy samooceny (II, III semestr – 10 szt.)